Dinsdag werd het project '30% minder voorgesteld'. Met dit project dagen Koekelare en Torhout hun inwoners uit om de komende maanden minder restafval te produceren. Want het is nodig, het kan en... het is eigenlijk heel eenvoudig. Koekelare en Torhout namen daarom in samenwerking met MIROM Roeselare het initiatief voor de 30% minder campagne. Met eenvoudige tips en acties dagen ze de deelnemers uit om de komende maanden beter te sorteren, minder voedsel te weg te gooien en - voor wie nog een stapje verder wil gaan - ook om afval te voorkomen.
Restafvalzakanalyse
Uit de recente analyse van de afvalzak blijkt dat er nog 24% aan recycleerbaar materiaal aanwezig is (bv. plastic verpakkingen, oude kledij en schoenen, …). Afval dat je zo goed als gratis kwijt kan via de ophaling aan huis, via het recyclagepark of via straatcontainers. Maar ook voedsel (zoals brood en ongeopende verpakkingen) is goed voor zo'n 19% van de zak. En 33% van de afvalzak bestaat uit afval dat je thuis eenvoudig kan composteren, als je over een tuin of terras beschikt. Alles samen kan zo ruim 2/3 restafval vermeden worden. Jammer van de materialen die zo verloren gaan en van weggegooide geld. En dat weet de Vlaamse overheid ook, het streefcijfer voor restafval dat Koekelare en Torhout tegen 2022 moeten bereiken ligt ruim 20% lager dan het huidige restafvalcijfer.
Verander je gewoonte
30% minder restafval moet dus lukken. Want er is nog marge, zo blijkt uit de analyse. De verandering zit in onze kleine dagdagelijkse gewoonten. Want wie koopt en kookt al eens niet te veel? Of bij wie belandt een kapotte T-shirt of sok ook al eens in de vuilnisbak? Alles samen kan écht het verschil maken.
Hoe werkt het?
Als je inwoner van Koekelare of Torhout bent, dan kan je vanaf maandag 19 april meedoen. Maak met je gezin, vereniging, school of buurtcomité een account aan op 30procentminder.be een account, ontdek welke acties jij kan doen en wat de impact is op je restafvalzak. Met de acties spaar je niet alleen afvalzakken uit, maar verzamel je ook punten. En die punten kan je in de webshop omruilen voor mooie prijzen of wedstrijdbiljetten waarmee je op het einde van de campagne kans maakt op een elektrische fiets. Bezoek het platform regelmatig , laat je inspireren hoe het anders kan en neem deel aan de acties die jij haalbaar ziet. Nodig ook anderen uit om deel te nemen aan jouw acties. Want hoe meer inwoners deelnemen, hoe groter de impact.
De campagne start op 19 april en loopt tot 13 december. Wil je al een smaakmaker? Schrijf je dan in voor een van de online workshops over composteren, koelkastbeheer of maaltijdplannen.
Op de foto zien we Elsie Desmet (Torhout), Jessy Salenbien (Koekelare), Raf Tanghe (ambassadeur Torhout) en Steffie Willaert (ambassadeur Koekelare)